Nazwa: (225) AGM-158 JASSM ARMATA HIACYNT-B 2A36 ARMATA MSTA-B 2A65 ARMATA SAMOBIEŻNA PION 2S7 ARMATOHAUBICA AHS KRAB ARMATOHAUBICA wz. 1977 DANA BAOBAB-K pojazd minowania BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-1 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-2 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-3 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-4 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BORSUK BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-1 (BMP-1) BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-2 (BMP-2) BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-3 (BMP-3) BOJOWY WÓZ PIECHOTY T-15 ARMATA (CIĘŻKI) BOMBA TERMOBARYCZNA ODAB - 1500 BURATINO TOS-1 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA CELOWNIK TERMOWIZYJNY SCT-RUBIN CZOŁG CHALLENGER 2 CZOŁG LECLERC CZOŁG M1 ABRAMS CZOŁG PT-91 Twardy CZOŁG T-14 ARMATA CZOŁG T-72, 72B3 CZOŁG T-80 U CZOŁG T-90 M FLYEYE WB ELECTRONICS FREGATA RAKIETOWA NIEUSTRASZYMYJ GAZ-2330/2331 TIGR SPM-2 GLADIUS bezzałogowy system poszukiwawczo-uderzeniowy GP-40 i GS-40 granatniki jednostrzałowe GRAD BM-21 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA GRANATNIK PSRL-1 GRANATNIK RGW-90 HH MATADOR GRANATNIK RPG-7 HAUBICA D-30 (2A18) 122 mm HAUBICA SAMOBIEŻNA GOŹDZIK 2S1 122 mm HAUBICO-MOŹDZIERZ NONA-K 2B16 HAUBICO-MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY NONA 2S23-SWK HAUBICO-MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY NONA 2S9 HAUBICOARMATA D-20 HEŁM BALISTYCZNY HP-05 HIMARS SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI M142 INDYWIDUALNY PAKIET MEDYCZNY IPMED 45 WP ISKANDER-M 9K720 WYRZUTNIA RAKIETOWA OPERACYJNO-TAKTYCZNA JAVELIN FGM-148 PPK JELCZ 663.32 K239 CHUNMOO - HOMAR-K WYRZUTNIA RAKIETOWA KAMIZELKA KULOODPORNA GRYF PLATE CARRIER KAMIZELKA OCHRONNA KWM-02 KARABIN AKM - 7,62 mm KARABIN HK G36 5,56 mm KARABIN MASZYNOWY PK/PKM 7,62 mm KARABIN MASZYNOWY UKM 2000 P 7,62 mm KARABIN MSBS GROT 5,56 mm KARABIN SZTURMOWY wz. 96 BERYL KARABIN SZTURMOWY wz. 96 MINI-BERYL KARABIN WYBOROWY BOR 7,62 mm KARABIN WYBOROWY SAKO TRG M 10 KOLIMATOR EOTech XPS 3-0 KORWETA RAKIETOWA BUYAN-M KORWETA RAKIETOWA NANUCHKA III KORWETA RAKIETOWA STEREGUSCHIY KORWETA ZOP PARCHIM II KRĄŻOWNIK LOTNICZY ADMIRAŁ KUZNIECOW KTO BOXER - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-80 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-82 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-87 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-90 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-D - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO ROSOMAK - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO SAXON - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO STRYKER - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO VAB - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY LEKKI MOŹDZIERZ PIECHOTY LMP-2017 60 mm LORNETKA LP 7x45 LUNETA OBSERWACYJNA SPOTTER 60 MASKA PRZECIWGAZOWA MP-6 MAZ-537 CIĄGNIK ARTYLERYJSKI MAZ-543 9T250 POJAZD ZAŁADOWCZY MAŁA NAREW - zestaw rakietowy MONOKULAR NOKTOWIZYJNY MU-3M KOLIBER MOTOCYKL KAWASAKI LE 650 VERSYS MOTOCYKL YAMAHA XTZ-690 MOŹDZIERZ AUTOMATYCZNY WASILOK 2B9 MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY TULIPAN 2S4 MOŹDZIERZ SANI 2B11/2S12 NABÓJ 7,62 x 39 mm NABÓJ 122 mm nabój HE z ładunkiem pełnym NABÓJ 122 mm nabój HE z ładunkiem zmniejszonym NABÓJ 152 mm nabój HE z ładunkiem pełnym NABÓJ 152 mm nabój HE z ładunkiem zmniejszonym zmiennym NABÓJ 5,56 x 45 mm NABÓJ 7,62 x 51 mm NABÓJ 9 x 18 mm NABÓJ 9 x 19 mm NISZCZYCIEL CZOŁGÓW SPRUT SD-2S25M NISZCZYCIEL RAKIETOWY SOVREMENNY ODRA TRS-15M radar średniego zasięgu OKRĘT DESANTOWY POMORNIK OKRĘT DESANTOWY ROPUCHA I-II OKRĘT PODWODNY KILO PANCYR S-1 ZESTAW ARTYLERYJSKO - RAKIETOWY SAMOBIEŻNY PATRIOT SYSTEM RAKIETOWY PILICA SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI PSR-A PIORUN PPZR PISTOLET P-83 9x18 mm PISTOLET PL-15 LEBIEDIEWA 9x19 mm PISTOLET PM MAKAROWA 9x18 mm PISTOLET SYGNAŁOWY 26 mm wz. 1978 PISTOLET VIS 100 9x19 mm POCISK BALISTYCZNY DALEKIEGO ZASIĘGU TOPOL RT-2PM POCISK BALISTYCZNY DALEKIEGO ZASIĘGU TOPOL-M RS-12M1 POCISK BALISTYCZNY MIĘDZYKONTYNENTALNY RS-26 Rubież POCISK BALISTYCZNY RS-24 JARS POCISK FENIKS - 122 mm pocisk rakietowy M-21 FHD POCISK HIPERSONICZNY AGM-183 ARRW POCISK KIEROWANY STINGER FIM-92 ZIEMIA-POWIETRZE POCISK NLPR-70 POCISK RAKIETOWY M-21OF-M 122 mm POCISK RAKIETOWY S-5 - POWIETRZE-ZIEMIA POPRAD SYSTEM RAKIETOWY SPZR PPK HELLFIRE AGM-114 PPK MOSKIT PPK SPIKE LR - wer. 1 PPK SPIKE-LR PPZR GROM PRZECIWPANCERNY POCISK KIEROWANY 9K123 CHRYZANTEMA PRZECIWPANCERNY POCISK KIEROWANY 9M133 KORNET QUAD POLARIS SPORTSMAN SPM 1000 E RADIOSTACJA HARRIS AN/PRC-150C SAMOBIEŻNA ARMATOHAUBICA AKACJA 2S3M SAMOBIEŻNA ARMATOHAUBICA HIACYNT 2S5 SAMOCHÓD AMBULANS IVECO 70W18EIII SAMOCHÓD FORD RANGER XLT SAMOCHÓD SKRZYNIOWY JELCZ TYP 442.32 SAMOCHÓD SKRZYNIOWY STAR 266 M2 SAMOLOT BOMBOWY TU-160 BLACKJACK STRATEGICZNY SAMOLOT BOMBOWY TU-95MS 16 BEAR-H K-22 BERA B-G STRATEGICZNY SAMOLOT BOMBOWY TU22M-M2-M3 BACKFIRE STRATEGICZNY SAMOLOT MYSLIWSKI MIG-25 FOXBAT SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-29 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-29 FULCRUM MIG-29 SMT MIG-29K SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-31 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-35 FULCRUM-F SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-27-27S FLANKER-B SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-35 FLANKER-E SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-57 T50 SAMOLOT PASAŻERSKI IŁ-62 DALEKIEGO ZASIĘGU SAMOLOT PASAŻERSKI JAK-40 SAMOLOT PASAŻERSKI TU-134 SAMOLOT PASAŻERSKI TU-154 SAMOLOT ROZPOZNANIA RADIOLOKACYJNEGO IŁ-20 COOT-A SAMOLOT ROZPOZNAWCZY SU-22MR FENCER-E SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-12 ŚREDNI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-124 RUSŁAN STRATEGICZNY SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-140 KRÓTKIEGO ZASIĘGU SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-22 CIĘŻKI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-26 LEKKI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-72 LEKKI SAMOLOT TRANSPORTOWY IŁ-76 TAKTYCZNY SAMOLOT WCZESNEGO WYKRYWANIA I NAPROWADZANIA A-50 MAINSTAY SAMOLOT WIELOZADANIOWY F-16 General Dynamics Fighting Falcon SAMOLOT WIELOZADANIOWY FA-50 SMIERCZ BM-30 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA ŚMIGŁOWIEC AH-64 APACHE ŚMIGŁOWIEC KA-29 TB- HELIX-B SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC KA-50 UDERZENIOWY ŚMIGŁOWIEC KA-52 HOKUM-B SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC MI-24 UDERZENIOWY ŚMIGŁOWIEC MI-26 TRANSPORTOWY CIĘŻKI ŚMIGŁOWIEC MI-28 HAVOC SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC MI-8 (17) HP TRANSPORTOWY ŚMIGŁOWIEC PZL W-3 SOKÓŁ ŚMIGŁOWIEC UH-60 BLACK HAWK SYSTEM OBRONY PRZECIWLOTNICZEJ M1097 AVENGER SYSTEM PRZECIWPANCERNY 9K115-2 METYS-M SYSTEM PRZECIWPANCERNY 9K119 REFLEKS SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI K239 CHUNMU SYSTEM RAKIETOWY MGM-140 ATACMS SYSTEM ROZPOZNANIA GRANAT-1 SYSTEM ROZPOZNANIA TU-243 REJS-D SYSTEM ROZPOZNAWCZO UDERZENIOWY ORION test TOCZKA OTR-21 WYRZUTNIA RAKIETOWA TAKTYCZNA URAGAN BM-27 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA WÓZ DOWÓDCZO - SZTABOWY 9C552 WR-40 LANGUSTA WYRZUTNIA RAKIETOWA WYKRYWACZ AN-19/2 WYRZYTNIA WIELOLUFOWA WW-15 ZT-BATALION LEKKIEJ PIECHOTY ZT-BRYGADA LEKKIEJ PIECHOTY (WOT) ZT-GDR ZT-GM ZT-GRO ZT-KLOG ZT-KOMPANIA DOWODZENIA ZT-KOMPANIA LEKKIEJ PIECHOTY ZT-KOMPANIA SAPERÓW ZT-KSZKOL ZT-KWSP ZT-PLMED ZT-PLOG ZT-PLOG ZT-ZBMED ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 01 ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 02 ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 03 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 01 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 02 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 03 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 04 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 05 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 06 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 07 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 08 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 01 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 02 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 03 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 01 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 02 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 03 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 04

ŚMIGŁOWIEC MI-28 HAVOC SZTURMOWY



Mi-28 (ros. Ми-28) (oznaczenie NATO Havoc) – rosyjski dwumiejscowy śmigłowiec szturmowy w układzie tandem (piloci siedzą jeden za drugim). Powstał jako odpowiednik amerykańskiego śmigłowca Apache, głównym jego przeznaczeniem jest niszczenie czołgów.
Dane podstawowe:
Państwo: Rosja
Producent: Zakłady Lotnicze Rostwiertoł
Konstruktor: Biuro konstrukcyjne Mil im. Michaiła Mila
Typ: Śmigłowiec
Załoga: 2 osoby
Historia:
Data oblotu: 10 listopada 1982, Lata produkcji: od 1987 do dzisiaj
Liczba egzemplarzy: 125 szt.
Dane techniczne:
Napęd: 2 x silnik Klimow TW3-117WMA, WK-2500PS
Moc: 2 × 1450 kW, 2 × 1800 kW
Wymiary:
Średnica wirnika: 17,2 m; Długość kadłuba: 17,01 m; Wysokość: 3,82 m
Masa własna: 7890 kg, Masa użyteczna: 10 400 kg, Masa startowa: 12 100 kg
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 305 km/h
Zasięg: 460 km
Dane operacyjne:
Uzbrojenie:
Działko automatyczne 2A42 30 mm
Użytkownicy: Rosja, Irak, Algieria
Historia

Mi-28N
Prototyp Mi-28 wykonał pierwszy lot w 1982. W 1984 lotnictwo wojskowe ZSRR na podstawowy śmigłowiec przeciwpancerny wybrało konkurencyjną konstrukcję Kamowa Ka-50. Prace nad Mi-28 kontynuowano, jednak ich natężenie wyraźnie osłabło. W 1988 podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji w zakładach Rostwiertoł w Rostowie nad Donem. W styczniu 1988 pierwszy lot wykonał prototyp wersji Mi-28A. Otrzymał on mocniejsze silniki i tylne śmigło w układzie X. W 1993 po wyprodukowaniu drugiego prototypu program Mi-28A został anulowany. Główna przyczyną był brak możliwości działania w nocy, a także konkurencja ze strony Ka-50.

Kolejny wariant śmigłowca Mi-28N wykonał swój pierwszy lot w listopadzie 1996. Główną różnicą w stosunku do poprzedników był radar umieszczony w owalnej obudowie umieszczonej powyżej wirnika głównego. To rozwiązanie podobne do zastosowanego w AH-64D. Dzięki zmianom śmigłowiec uzyskał możliwość operowania w każdych warunkach pogodowych i w nocy. Ponieważ specyfikacja zimnowojenna zakładająca specjalizacje śmigłowca w zwalczaniu broni pancernej uległa zmianie na rzecz śmigłowca mogącego zwalczać szerszy wachlarz celów, śmigłowiec Ka-50 utracił swoje atuty.

W 2003 dowódca Sił Powietrznych Rosji ogłosił, że Mi-28N stanie się podstawowym uderzeniowym śmigłowcem Rosji. Pierwsze śmigłowce weszły do służby w 2009 r. Wersja eksportowa jest oznaczona Mi-28NE. Pierwszym odbiorcą eksportowym jest Kenia, która kupiła 16 śmigłowców. Ponadto Irak zamówił 5 sztuk, a Algieria 42 sztuki[1].

Gdy podstawowy model Mi-28N był już wprowadzany do służby, 24 grudnia 2009 r., zakłady Mila dostały kontrakt na wykonanie prac badawczo-rozwojowych Awangard-3. Zadanie polegało na opracowaniu głębokiej modernizacji śmigłowca do wersji Mi-28NM. Prototyp zmodernizowanego śmigłowca wykonał pierwszy lot w zawisie 29 lipca 2016 a 13 października odbył się pełny lot testowy. W kwietniu 2019 r. ukończono dwa śmigłowce Mi-28NM partii wstępnej z numerami 70 i 71. Publicznie Mi-28NM przedstawiono po raz pierwszy w locie na wystawie MAKS 2019[2]. Nowy śmigłowiec posiada krajowe silniki WK-2500 P / PS z FADEC, nowy radar N025M, nową głowicę optyczną oraz nowe uzbrojenie prowadzone w wiązce laserowej.

Śmigłowce Mi-28N zostały po raz pierwszy użyte bojowo w Syrii w 2016 roku[3]. Tam też, 11 kwietnia 2016 roku doszło do katastrofy jednego ze śmigłowców, zakończonej śmiercią załogi[4]. Mi-28NM także przeszły chrzest bojowy walcząc w Syrii.

Konstrukcja
Śmigłowiec projektowany jako następca Mi-24 i oparty na jego konstrukcji. W porównaniu z poprzednikiem miał charakteryzować się większą zwrotnością, głównie po to, aby mógł być równorzędnym odpowiednikiem nowoczesnych śmigłowców bojowych, takich jak np. AH-64. Aby to osiągnąć praktycznie zrezygnowano z przedziału pasażerskiego. Zostawiono tylko drobny przedział dla 2, 3 osób z tyłu maszyny, do którego wchodzi się przez drzwiczki z lewej strony kadłuba. Pomieszczenie jest małe, nieklimatyzowane i pozbawione okien oraz wentylacji. Jest przeznaczone do sytuacji awaryjnych np. do ewakuacji załogi zestrzelonego śmigłowca czy samolotu. Przedział bojowy jest zbudowany w układzie tandem, tzn. siedzenie strzelca znajduje się pod miejscem dla pilota. Kabina jest klimatyzowana oraz hermetyczna. Dołożono wszelkich starań by zapewnić pilotom i ważnym podzespołom maszyny bezpieczeństwo. Szyby przedziału pilotów są wykonane ze szkła pancernego, wytrzymującego ostrzał z broni o kalibrze równym lub mniejszym niż 12,7 mm oraz uderzenia odłamków rakiet kierowanych. Dodatkowo elementy nieprzeźroczyste wykonano z pancerza tytanowego, ceramicznego. Śmigłowiec został skonstruowany tak, że kluczowe elementy struktury osłonięte są mniej ważnymi. Najważniejsze elementy są podwojone (oba zestawy są wyraźnie rozdzielone). Np. pojedyncze trafienie nie niszczy obu silników. Pośrodku kadłuba znajdują się liczne zbiorniki paliwowe z tworzywa samouszczelniającego się, otoczone powłoką kompozytową oraz zewnętrzną powłoką metalową; trafienie zbiornika paliwa kulą lub pociskiem z działka nie powoduje wybuchu, pożaru ani wycieku paliwa.