Nazwa: (225) AGM-158 JASSM ARMATA HIACYNT-B 2A36 ARMATA MSTA-B 2A65 ARMATA SAMOBIEŻNA PION 2S7 ARMATOHAUBICA AHS KRAB ARMATOHAUBICA wz. 1977 DANA BAOBAB-K pojazd minowania BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-1 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-2 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-3 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-4 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BORSUK BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-1 (BMP-1) BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-2 (BMP-2) BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-3 (BMP-3) BOJOWY WÓZ PIECHOTY T-15 ARMATA (CIĘŻKI) BOMBA TERMOBARYCZNA ODAB - 1500 BURATINO TOS-1 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA CELOWNIK TERMOWIZYJNY SCT-RUBIN CZOŁG CHALLENGER 2 CZOŁG LECLERC CZOŁG M1 ABRAMS CZOŁG PT-91 Twardy CZOŁG T-14 ARMATA CZOŁG T-72, 72B3 CZOŁG T-80 U CZOŁG T-90 M FLYEYE WB ELECTRONICS FREGATA RAKIETOWA NIEUSTRASZYMYJ GAZ-2330/2331 TIGR SPM-2 GLADIUS bezzałogowy system poszukiwawczo-uderzeniowy GP-40 i GS-40 granatniki jednostrzałowe GRAD BM-21 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA GRANATNIK PSRL-1 GRANATNIK RGW-90 HH MATADOR GRANATNIK RPG-7 HAUBICA D-30 (2A18) 122 mm HAUBICA SAMOBIEŻNA GOŹDZIK 2S1 122 mm HAUBICO-MOŹDZIERZ NONA-K 2B16 HAUBICO-MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY NONA 2S23-SWK HAUBICO-MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY NONA 2S9 HAUBICOARMATA D-20 HEŁM BALISTYCZNY HP-05 HIMARS SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI M142 INDYWIDUALNY PAKIET MEDYCZNY IPMED 45 WP ISKANDER-M 9K720 WYRZUTNIA RAKIETOWA OPERACYJNO-TAKTYCZNA JAVELIN FGM-148 PPK JELCZ 663.32 K239 CHUNMOO - HOMAR-K WYRZUTNIA RAKIETOWA KAMIZELKA KULOODPORNA GRYF PLATE CARRIER KAMIZELKA OCHRONNA KWM-02 KARABIN AKM - 7,62 mm KARABIN HK G36 5,56 mm KARABIN MASZYNOWY PK/PKM 7,62 mm KARABIN MASZYNOWY UKM 2000 P 7,62 mm KARABIN MSBS GROT 5,56 mm KARABIN SZTURMOWY wz. 96 BERYL KARABIN SZTURMOWY wz. 96 MINI-BERYL KARABIN WYBOROWY BOR 7,62 mm KARABIN WYBOROWY SAKO TRG M 10 KOLIMATOR EOTech XPS 3-0 KORWETA RAKIETOWA BUYAN-M KORWETA RAKIETOWA NANUCHKA III KORWETA RAKIETOWA STEREGUSCHIY KORWETA ZOP PARCHIM II KRĄŻOWNIK LOTNICZY ADMIRAŁ KUZNIECOW KTO BOXER - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-80 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-82 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-87 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-90 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-D - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO ROSOMAK - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO SAXON - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO STRYKER - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO VAB - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY LEKKI MOŹDZIERZ PIECHOTY LMP-2017 60 mm LORNETKA LP 7x45 LUNETA OBSERWACYJNA SPOTTER 60 MASKA PRZECIWGAZOWA MP-6 MAZ-537 CIĄGNIK ARTYLERYJSKI MAZ-543 9T250 POJAZD ZAŁADOWCZY MAŁA NAREW - zestaw rakietowy MONOKULAR NOKTOWIZYJNY MU-3M KOLIBER MOTOCYKL KAWASAKI LE 650 VERSYS MOTOCYKL YAMAHA XTZ-690 MOŹDZIERZ AUTOMATYCZNY WASILOK 2B9 MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY TULIPAN 2S4 MOŹDZIERZ SANI 2B11/2S12 NABÓJ 7,62 x 39 mm NABÓJ 122 mm nabój HE z ładunkiem pełnym NABÓJ 122 mm nabój HE z ładunkiem zmniejszonym NABÓJ 152 mm nabój HE z ładunkiem pełnym NABÓJ 152 mm nabój HE z ładunkiem zmniejszonym zmiennym NABÓJ 5,56 x 45 mm NABÓJ 7,62 x 51 mm NABÓJ 9 x 18 mm NABÓJ 9 x 19 mm NISZCZYCIEL CZOŁGÓW SPRUT SD-2S25M NISZCZYCIEL RAKIETOWY SOVREMENNY ODRA TRS-15M radar średniego zasięgu OKRĘT DESANTOWY POMORNIK OKRĘT DESANTOWY ROPUCHA I-II OKRĘT PODWODNY KILO PANCYR S-1 ZESTAW ARTYLERYJSKO - RAKIETOWY SAMOBIEŻNY PATRIOT SYSTEM RAKIETOWY PILICA SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI PSR-A PIORUN PPZR PISTOLET P-83 9x18 mm PISTOLET PL-15 LEBIEDIEWA 9x19 mm PISTOLET PM MAKAROWA 9x18 mm PISTOLET SYGNAŁOWY 26 mm wz. 1978 PISTOLET VIS 100 9x19 mm POCISK BALISTYCZNY DALEKIEGO ZASIĘGU TOPOL RT-2PM POCISK BALISTYCZNY DALEKIEGO ZASIĘGU TOPOL-M RS-12M1 POCISK BALISTYCZNY MIĘDZYKONTYNENTALNY RS-26 Rubież POCISK BALISTYCZNY RS-24 JARS POCISK FENIKS - 122 mm pocisk rakietowy M-21 FHD POCISK HIPERSONICZNY AGM-183 ARRW POCISK KIEROWANY STINGER FIM-92 ZIEMIA-POWIETRZE POCISK NLPR-70 POCISK RAKIETOWY M-21OF-M 122 mm POCISK RAKIETOWY S-5 - POWIETRZE-ZIEMIA POPRAD SYSTEM RAKIETOWY SPZR PPK HELLFIRE AGM-114 PPK MOSKIT PPK SPIKE LR - wer. 1 PPK SPIKE-LR PPZR GROM PRZECIWPANCERNY POCISK KIEROWANY 9K123 CHRYZANTEMA PRZECIWPANCERNY POCISK KIEROWANY 9M133 KORNET QUAD POLARIS SPORTSMAN SPM 1000 E RADIOSTACJA HARRIS AN/PRC-150C SAMOBIEŻNA ARMATOHAUBICA AKACJA 2S3M SAMOBIEŻNA ARMATOHAUBICA HIACYNT 2S5 SAMOCHÓD AMBULANS IVECO 70W18EIII SAMOCHÓD FORD RANGER XLT SAMOCHÓD SKRZYNIOWY JELCZ TYP 442.32 SAMOCHÓD SKRZYNIOWY STAR 266 M2 SAMOLOT BOMBOWY TU-160 BLACKJACK STRATEGICZNY SAMOLOT BOMBOWY TU-95MS 16 BEAR-H K-22 BERA B-G STRATEGICZNY SAMOLOT BOMBOWY TU22M-M2-M3 BACKFIRE STRATEGICZNY SAMOLOT MYSLIWSKI MIG-25 FOXBAT SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-29 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-29 FULCRUM MIG-29 SMT MIG-29K SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-31 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-35 FULCRUM-F SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-27-27S FLANKER-B SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-35 FLANKER-E SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-57 T50 SAMOLOT PASAŻERSKI IŁ-62 DALEKIEGO ZASIĘGU SAMOLOT PASAŻERSKI JAK-40 SAMOLOT PASAŻERSKI TU-134 SAMOLOT PASAŻERSKI TU-154 SAMOLOT ROZPOZNANIA RADIOLOKACYJNEGO IŁ-20 COOT-A SAMOLOT ROZPOZNAWCZY SU-22MR FENCER-E SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-12 ŚREDNI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-124 RUSŁAN STRATEGICZNY SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-140 KRÓTKIEGO ZASIĘGU SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-22 CIĘŻKI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-26 LEKKI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-72 LEKKI SAMOLOT TRANSPORTOWY IŁ-76 TAKTYCZNY SAMOLOT WCZESNEGO WYKRYWANIA I NAPROWADZANIA A-50 MAINSTAY SAMOLOT WIELOZADANIOWY F-16 General Dynamics Fighting Falcon SAMOLOT WIELOZADANIOWY FA-50 SMIERCZ BM-30 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA ŚMIGŁOWIEC AH-64 APACHE ŚMIGŁOWIEC KA-29 TB- HELIX-B SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC KA-50 UDERZENIOWY ŚMIGŁOWIEC KA-52 HOKUM-B SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC MI-24 UDERZENIOWY ŚMIGŁOWIEC MI-26 TRANSPORTOWY CIĘŻKI ŚMIGŁOWIEC MI-28 HAVOC SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC MI-8 (17) HP TRANSPORTOWY ŚMIGŁOWIEC PZL W-3 SOKÓŁ ŚMIGŁOWIEC UH-60 BLACK HAWK SYSTEM OBRONY PRZECIWLOTNICZEJ M1097 AVENGER SYSTEM PRZECIWPANCERNY 9K115-2 METYS-M SYSTEM PRZECIWPANCERNY 9K119 REFLEKS SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI K239 CHUNMU SYSTEM RAKIETOWY MGM-140 ATACMS SYSTEM ROZPOZNANIA GRANAT-1 SYSTEM ROZPOZNANIA TU-243 REJS-D SYSTEM ROZPOZNAWCZO UDERZENIOWY ORION test TOCZKA OTR-21 WYRZUTNIA RAKIETOWA TAKTYCZNA URAGAN BM-27 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA WÓZ DOWÓDCZO - SZTABOWY 9C552 WR-40 LANGUSTA WYRZUTNIA RAKIETOWA WYKRYWACZ AN-19/2 WYRZYTNIA WIELOLUFOWA WW-15 ZT-BATALION LEKKIEJ PIECHOTY ZT-BRYGADA LEKKIEJ PIECHOTY (WOT) ZT-GDR ZT-GM ZT-GRO ZT-KLOG ZT-KOMPANIA DOWODZENIA ZT-KOMPANIA LEKKIEJ PIECHOTY ZT-KOMPANIA SAPERÓW ZT-KSZKOL ZT-KWSP ZT-PLMED ZT-PLOG ZT-PLOG ZT-ZBMED ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 01 ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 02 ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 03 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 01 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 02 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 03 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 04 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 05 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 06 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 07 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 08 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 01 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 02 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 03 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 01 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 02 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 03 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 04

HAUBICA SAMOBIEŻNA GOŹDZIK 2S1 122 mm




HAUBICA SAMOBIEŻNA GOŹDZIK 2S1 122 mm
2S1 Goździk (ros. 2S1 Gwozdika – 2C1 Гвоздикa; oznaczenie NATO – M1974) – samobieżna haubica kalibru 122 mm, konstrukcji radzieckiej.
Państwo: ZSRR
Producent: Charkowska Fabryka Traktorów, Huta Stalowa Wola
Typ pojazdu: samobieżna haubica
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 4 lub 5 osób
Historia: prototypy od 1967r.
Produkcja: 1971 – 1994
Egzemplarze: ponad 10 000
Dane techniczne
Silnik: 1 silnik wysokoprężny JAMZ-238N o mocy 300 KM (220 kW) lub SW-680T o mocy 240 KM (177 kW)
Transmisja: mechaniczna
Pojemność zbiornikow paliwa : 550 litrów
Pancerz : 15 - 20 mm
Długość: 7,265 m
Szerokość: 2,85 m
Wysokość: 2,74 m
Prześwit: 0,40 m
Masa: 15 700 kg (bojowa)
Moc jednostkowa: 14,01 kW/t (SW-680T)
Nacisk jednostkowy: 0,49 kg/cm²
Osiągi
Prędkość: 60 km/h (po drodze); 30 km/h (w terenie); 4,5 km/h (w wodzie)
Zasięg pojazdu: 500 km (po drodze)
Pokonywanie przeszkód
Brody (głębokość): pływający
Rowy (szerokość): 3,00 m
Ściany (wysokość): 0,70 m
Kąt podjazdu: 60°
Dane operacyjne
Uzbrojenie: 1 haubica 2A31 kal. 122 mm, zasięg 15 km (23 km z amunicją rakietową)
Historia
Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku rozpoczęto prace konstrukcyjne nad działem samobieżnym, zdolnym do pływania. Jego budowę oparto na konstrukcji czołgu pływającego PT-76 oraz przedłużonym podwoziu transportera opancerzonego MTLB.
Prototyp samobieżnej haubicy został zbudowany w 1967 roku, a od 1971 roku rozpoczęto jego produkcję seryjną. Oprócz ZSRR, gdzie produkowane były do 1991 roku, działo to produkowane było na licencji także w Bułgarii i Polsce. W Polsce działa te produkowane były w zakładach Huta Stalowa Wola, gdzie w latach 1983–1991 wyprodukowano 602 egzemplarze. Działa produkcji HSW trafiły głównie na uzbrojenie polskiej armii, jedynie 73 zostały wyeksportowane do ZSRR jako rozliczenie licencji.
W Polsce opracowano ulepszoną wersję tej haubicy Wolfram, z polepszoną możliwością pływania, z pędnikami śrubowymi, lecz pozostała prototypem. W XXI wieku na bazie wycofywanych podwozi 2S1 opracowano w HSW Lekkie Podwozie Gąsienicowe.
Służba
Samobieżna haubica 2S1 Goździk od 1971 roku była wprowadzana do jednostek artylerii państw Układu Warszawskiego. W późniejszym okresie haubice takie zostały sprzedane do niektórych krajów arabskich i afrykańskich.
Do polskiej armii pierwszych dwanaście haubic 2S1 Goździk trafiło w 1974 roku. Kolejnych egzemplarzy nie zamawiano w związku z planowaną produkcją w kraju. W 1990 roku wojsko dysponowało 534 wozami tego typu, choć powinno ich być 543. Różnica wynikała z tego, że część pojazdów została przebudowana na pojazdy pochodne, a część dział utracono w wypadkach. Od 2009 roku część wycofywanych pojazdów została użyta w Polsce do przebudowy na Lekkie Podwozie Gąsienicowe pod wozy dowodzenia. W 2019 roku Polska posiadała 362 sztuki 2S1, a w 2021 roku 227, z czego nieujawnioną liczbę przekazano w 2022 roku Ukrainie.
Haubica ta jest współcześnie podstawowym rodzajem samobieżnych haubic w jednostkach artylerii samobieżnej m.in. w Rosji.
Bojowo została użyta w wojnie w Czeczenii, w latach 1999–2000, oraz w Iraku.
Opis konstrukcji
Samobieżna haubica 2S1 Goździk ma klasyczny układ konstrukcyjny i stosunkowo niską sylwetkę (zbudowano ją na wydłużonym podwoziu MTLB). Kadłub spawany z płyt pancernych zawiera w przedniej części zespoły układu napędowego i przedział kierowania, w środkowej – silnik, a w tylnej – przedział bojowy i amunicyjny.
W umieszczonej z tyłu kadłuba wieży zamontowano haubicę 2A31 (zmodernizowana wersja haubicy ciągnionej D-30 kal. 122 mm). Haubicę 2A31 wyposażono w: przedmuchiwacz przewodu lufy, dwukomorowy hamulec wylotowy i zamek klinowy o pionowym ruchu klina. W wieży znajdują się: zmechanizowany układ zasilania amunicją, który zapewnia prowadzenie ognia z szybkostrzelnością od 5 do 7 strz./min. i stanowiska dla trzech żołnierzy. Obsługa haubicy składa się z 4 członków załogi w czasie pokoju, tj. dowódcy, celowniczego, ładowniczego i kierowcy, zaś w czasie wojny dodatkowo obecny jest amunicyjny. Stanowisko czwartego członka załogi (mechanik-kierowca) znajduje się z przodu kadłuba po lewej stronie.
Do strzelania stosuje się naboje rozdzielnego ładowania, przede wszystkim z pociskiem: odłamkowo-burzącym (o maksymalnej donośności 15 300 m i masie 21,76 kg), dymnym i kumulacyjnym (o masie 18,2 kg) stabilizowanym brzechwowo. Ponadto dostępne są naboje z pociskami:
z dodatkowym napędem rakietowym (o zasięgu do 21 900 m)
agitacyjne
kasetowe
oświetlające
pocisk chemiczny – wycofano z uzbrojenia
Pojazd przewozi 40 sztuk amunicji, jednak podczas przygotowania działa do pływania liczbę nabojów należy ograniczyć do 30.
Napęd samobieżnej haubicy stanowi silnik wysokoprężny, chłodzony cieczą, 8-cylindrowy JAMZ-238N lub SW-680T (późniejsze egzemplarze). Gąsienicowy układ bieżny, z przednimi kołami napędowymi i siedmioma kołami nośnymi po każdej stronie. Zawieszenie indywidualne na wałkach skrętnych.
Wersje produkcyjne i pojazdy pochodne
2S1 IW12 (MT – Lbus) – wóz dowodzenia i rozpoznawczy
2S1 IW13 (M1974-1) – wóz dowódcy baterii (wysunięte stanowisko dowodzenia)
2S1 IW14 (M1974-2A) – wóz dowódcy baterii
2S1 IW15 (M1974-2B) – wóz dowódcy dywizjonu
2S1 IW16 (M1974-3) – wóz dowódcy dywizjonu (wysunięte stanowisko dowodzenia)
2S1 IW21 – wóz dowodzenia obrony przeciwlotniczej
2S1? (M1979) – wóz saperski
RChM – wóz rozpoznania chemicznego
Da1 – wóz rozpoznania chemiczno-jądrowego
Zoopark 1 – wóz z systemem radarów do kierowania ogniem artylerii
Użytkownicy
Aktualni użytkownicy
Algieria – 145
Angola
Armenia – 20
Azerbejdżan – 81
Białoruś – 246
Bośnia i Hercegowina – 5
Bułgaria – 506
Chorwacja – 9
Erytrea – 20
Etiopia
Finlandia – 72
Gruzja – 48
Indie – 110
Iran
Irak
Jemen
Kazachstan – 10
Libia
Osetia Południowa
Polska – 362 (Wycofywany z uzbrojenia i zastępowany przez AHS Krab)
Rosja – 622
Serbia – 72
Słowacja – 49
Syria – 400
Turkmenistan – Nieznana liczba
Ukraina – W 1995 roku armia ukraińska dysponowała 640 armatohaubicami Goździk, a w 2014 roku liczba posiadanych egzemplarzy spadła do 600. W 2018 roku ukraińskie siły zbrojne otrzymały bliżej nieokreśloną liczbę armatohaubic 2S1 za pośrednictwem polskiej firmy Wtórplast, które był używane wcześniej przez czeskie siły zbrojne. Następnie w 2019 roku przeprowadzono dostawy 49 armatohaubic z Republiki Czeskiej oraz Polski. Prawdopodobnie część dostarczonych armatohaubic była używana przez Wojska Lądowe w Wojsku Polskim. W 2022 roku w trakcie trwającej rosyjskiej inwazji na Ukrainę spółka Excalibur ponownie dostarczyła bliżej nieokreśloną liczbę armatohaubic 2S1 Goździk, które były wcześniej używane przez Czeskie Siły Zbrojne. W dodatku dostarczono również niewielką liczbę, prawdopodobnie dwudziestu armatohaubic 2S1 Goździk z Polski, które znajdowały się wcześniej na wyposażeniu Wojsk Lądowych.
Urugwaj – 6
Uzbekistan
Wietnam
Dawni użytkownicy
Czechy – Wycofane we wczesnych latach 2000
Czechosłowacja
Jugosławia
NRD
Rumunia – 48 w rezerwie od 2005 roku
Słowenia – 8 w rezerwie
Węgry – 144 Wycofane w 2004 roku
ZSRR
W muzeach
Muzeum Militariów Atena w Skwierzynie (na terenie firmy Pomoc Drogowa Gorzów Wlkp.) – sprawny
Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy – nr taktyczny 0606
Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu
Muzeum Artylerii w Toruniu
Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie – wystawa plenerowa przed siedzibą główną. Pojazd przekazany do muzeum w 1996 roku przez Hutę Stalowa Wola
Muzeum Broni i Militariów – Witoszów
Muzeum Techniki Militarnej i Użytkowej
Militarne Borne w Bornem Sulinowie – pojazd znajduje w ciągłym użytkowaniu.
Muzeum Techniki Militarnej w Tarnowskich Górach – 2 sztuki sprawne
Muzeum Techniki i Uzbrojenia Wojskowego w Kaliszu – sprawny
Dane podstawowe:
masa: 15,7 t
załoga: 4 osoby
długość (kadłuba): 7,2 m
wysokość: 2,7 m
prędkość: 60 km/h
prędkość pływania: 4,5 km/h
uzbrojenie: haubica 2A31 122 mm