KTO VAB - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY
VAB, Véhicule de l'Avant Blindé (Opancerzony pojazd awangardy) – francuski pływający kołowy transporter opancerzony wprowadzony do produkcji w 1974 roku.
Dane podstawowe:
Państwo: Francja
Producent
GIAT Industriers w Saint-Chamond
Typ pojazdu: transporter opancerzony
Trakcja: kołowa
Załoga: 2 + 10 żołnierzy desantu
Historia
Produkcja: od 1974r.
Egzemplarze: ponad 3800
Dane taktyczno - techniczne:
Silnik: 1 silnik wysokoprężny Renault MDR o mocy 255 KM (188 kW)
Transmisja: mechaniczna
Pojemność zbiorników paliwa: 310 l
Długość: 5,98 m
Szerokość: 2,49 m
Wysokość: 2,06 m
Prześwit: 0,60 m
Masa (wersja 4 x 4): 9300 kg (własna), 13600 kg (bojowa)
Masa (wersja 6 x 6): 10500 kg (własna), 14800 kg (bojowa)
Osiągi:
Prędkość:
po drodze: 90 km/h (wersja 4 x 4), 92 km/h (wersja 6 x 6)
7 km/h (pływania)
Zasięg pojazdu:
1000 km (po drodze)
Pokonywanie przeszkód: Rowy (szerokość), 1,50 m;
Ściany (wysokość): 0,65 m
Dane operacyjne:
Uzbrojenie:
1 karabin maszynowy kal. 7,62 mm
1 wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm
1 działko Dragar kal. 25 mm
rakiety przeciwpancerne
Użytkownicy:
Francja, Brunei, Cypr, Indonezja, Kuwejt, Liban, Mauritius, Maroko, Oman, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wybrzeże Kości Słoniowej, Republika Środkowoafrykańska, Ukraina
Historia
Kołowy transporter opancerzony VAB został wprowadzony do produkcji w 1974 roku stając się podstawowym transporterem opancerzonym armii francuskiej. Produkowany był w dwóch wersjach, które różniły się układem jezdnym: wersja czterokołowa (4 x 4) i sześciokołowa (6 x 6). Przystosowany był do przewozu 10 żołnierzy. Produkowany był w zakładach GIAT Industriers w Saint-Chamond.
Znajduje się na wyposażeniu armii francuskiej oraz wojsk Brunei, Cypru, Indonezji, Kuwejtu, Libanu, Mauritiusu, Maroka, Omanu, Kataru, Zjednoczonych Emiaratów Arabskich, Wybrzeża Kości Słoniowej, Republiki Środkowoafrykańskiej, Ukrainy.
Użyty w działaniach wojennych w Kuwejcie, Jugosławii, Afryce oraz na Ukrainie.
Opis konstrukcji
Transporter VAB ma korpus spawany z blach pancernych, odpornych na pociski broni strzeleckiej. Po obu stronach kadłuba umieszczone są otwory strzelnicze. W wersji czterokołowej silnik umieszczony jest między kabiną kierowcy i dowódcy a przedziałem desantowym dla 10 żołnierzy. W wersji sześciokołowej umieszczony jest on w tylnej części pojazdu.