JELCZ 663.32
Jelcz 663.32 - specjalistyczny militarny samochód ciężarowy wysokiej mobilności w terenie, zbudowanych w układzie trzyosiowym 6x6, zaprojektowany przez polskie przedsiębiorstwo Jelcz z przeznaczeniem dla polskich sił zbrojnych jako nośnik samobieżnej haubicy AHS Kryl.
Producent
Jelcz Sp. z o.o.
Typ pojazdu: samochód ciężarowy
Trakcja: kołowa
Załoga: 1 osoba
Prototypy: 2014
Dane techniczne: silnik wysokoprężny, rzędowy, 6-cylindrowy MTU 6R106TD21 z turbodoładowaniem o mocy 326 KM (240 kW) przy 2200 obr./min
Transmisja: mechaniczna skrzynia biegów (9+1) produkcji ZF
Pancerz: poziom I według STANAG 4669
Projekt
Ze względu na specyficzne wymagania dla podwozia będącego nośnikiem haubicy, jak również wymogu dostosowania do transportu lotniczego, wiążącego się z ograniczeniem masy i wysokości pojazdu, zastosowano kilka nietypowych dla dotychczasowych produktów Jelcz rozwiązań jak: obniżona kabina w układzie klasycznym (silnik przed kabiną), wykonanie dla redukcji ciężaru opancerzonej kabiny i ramy podwozia z materiałów o podwyższonej wytrzymałości oraz zastosowanie lekkich mostów napędowych AxelTech nowej generacji. Rama została wykonana ze szwedzkiej stali 650 i zapewnia odpowiednią wytrzymałość przy przenoszeniu obciążeń powstałych przy strzelaniu z haubicy. Z tyłu zastosowano w zawieszeniu resory piórowe i amortyzatory teleskopowe o dużym skoku. Kabina w wykonaniu militarnym jest wykonana ze szwedzkiej stali pancernej grubości 5,5 mm. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 22–23 tony.
Prototyp powstał w 2014 roku i został zaprezentowany na salonie MSPO w Kielcach we wrześniu tego roku. Możliwe jest opracowanie także kabiny nieopancerzonej i zaproponowanie np. wersji aeromobilnego ciężkiego samochodu gaśniczego. Jedyną europejską konkurencją w chwili opracowania Jelcza 663 był Mercedes-Benz Zetros.