Nazwa: (225) AGM-158 JASSM ARMATA HIACYNT-B 2A36 ARMATA MSTA-B 2A65 ARMATA SAMOBIEŻNA PION 2S7 ARMATOHAUBICA AHS KRAB ARMATOHAUBICA wz. 1977 DANA BAOBAB-K pojazd minowania BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-1 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-2 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-3 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BMD-4 BOJOWY WÓZ PIECHOTY BORSUK BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-1 (BMP-1) BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-2 (BMP-2) BOJOWY WÓZ PIECHOTY BWP-3 (BMP-3) BOJOWY WÓZ PIECHOTY T-15 ARMATA (CIĘŻKI) BOMBA TERMOBARYCZNA ODAB - 1500 BURATINO TOS-1 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA CELOWNIK TERMOWIZYJNY SCT-RUBIN CZOŁG CHALLENGER 2 CZOŁG LECLERC CZOŁG M1 ABRAMS CZOŁG PT-91 Twardy CZOŁG T-14 ARMATA CZOŁG T-72, 72B3 CZOŁG T-80 U CZOŁG T-90 M FLYEYE WB ELECTRONICS FREGATA RAKIETOWA NIEUSTRASZYMYJ GAZ-2330/2331 TIGR SPM-2 GLADIUS bezzałogowy system poszukiwawczo-uderzeniowy GP-40 i GS-40 granatniki jednostrzałowe GRAD BM-21 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA GRANATNIK PSRL-1 GRANATNIK RGW-90 HH MATADOR GRANATNIK RPG-7 HAUBICA D-30 (2A18) 122 mm HAUBICA SAMOBIEŻNA GOŹDZIK 2S1 122 mm HAUBICO-MOŹDZIERZ NONA-K 2B16 HAUBICO-MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY NONA 2S23-SWK HAUBICO-MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY NONA 2S9 HAUBICOARMATA D-20 HEŁM BALISTYCZNY HP-05 HIMARS SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI M142 INDYWIDUALNY PAKIET MEDYCZNY IPMED 45 WP ISKANDER-M 9K720 WYRZUTNIA RAKIETOWA OPERACYJNO-TAKTYCZNA JAVELIN FGM-148 PPK JELCZ 663.32 K239 CHUNMOO - HOMAR-K WYRZUTNIA RAKIETOWA KAMIZELKA KULOODPORNA GRYF PLATE CARRIER KAMIZELKA OCHRONNA KWM-02 KARABIN AKM - 7,62 mm KARABIN HK G36 5,56 mm KARABIN MASZYNOWY PK/PKM 7,62 mm KARABIN MASZYNOWY UKM 2000 P 7,62 mm KARABIN MSBS GROT 5,56 mm KARABIN SZTURMOWY wz. 96 BERYL KARABIN SZTURMOWY wz. 96 MINI-BERYL KARABIN WYBOROWY BOR 7,62 mm KARABIN WYBOROWY SAKO TRG M 10 KOLIMATOR EOTech XPS 3-0 KORWETA RAKIETOWA BUYAN-M KORWETA RAKIETOWA NANUCHKA III KORWETA RAKIETOWA STEREGUSCHIY KORWETA ZOP PARCHIM II KRĄŻOWNIK LOTNICZY ADMIRAŁ KUZNIECOW KTO BOXER - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-80 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-82 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-87 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-90 - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO BTR-D - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO ROSOMAK - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO SAXON - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO STRYKER - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY KTO VAB - KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY LEKKI MOŹDZIERZ PIECHOTY LMP-2017 60 mm LORNETKA LP 7x45 LUNETA OBSERWACYJNA SPOTTER 60 MASKA PRZECIWGAZOWA MP-6 MAZ-537 CIĄGNIK ARTYLERYJSKI MAZ-543 9T250 POJAZD ZAŁADOWCZY MAŁA NAREW - zestaw rakietowy MONOKULAR NOKTOWIZYJNY MU-3M KOLIBER MOTOCYKL KAWASAKI LE 650 VERSYS MOTOCYKL YAMAHA XTZ-690 MOŹDZIERZ AUTOMATYCZNY WASILOK 2B9 MOŹDZIERZ SAMOBIEŻNY TULIPAN 2S4 MOŹDZIERZ SANI 2B11/2S12 NABÓJ 7,62 x 39 mm NABÓJ 122 mm nabój HE z ładunkiem pełnym NABÓJ 122 mm nabój HE z ładunkiem zmniejszonym NABÓJ 152 mm nabój HE z ładunkiem pełnym NABÓJ 152 mm nabój HE z ładunkiem zmniejszonym zmiennym NABÓJ 5,56 x 45 mm NABÓJ 7,62 x 51 mm NABÓJ 9 x 18 mm NABÓJ 9 x 19 mm NISZCZYCIEL CZOŁGÓW SPRUT SD-2S25M NISZCZYCIEL RAKIETOWY SOVREMENNY ODRA TRS-15M radar średniego zasięgu OKRĘT DESANTOWY POMORNIK OKRĘT DESANTOWY ROPUCHA I-II OKRĘT PODWODNY KILO PANCYR S-1 ZESTAW ARTYLERYJSKO - RAKIETOWY SAMOBIEŻNY PATRIOT SYSTEM RAKIETOWY PILICA SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI PSR-A PIORUN PPZR PISTOLET P-83 9x18 mm PISTOLET PL-15 LEBIEDIEWA 9x19 mm PISTOLET PM MAKAROWA 9x18 mm PISTOLET SYGNAŁOWY 26 mm wz. 1978 PISTOLET VIS 100 9x19 mm POCISK BALISTYCZNY DALEKIEGO ZASIĘGU TOPOL RT-2PM POCISK BALISTYCZNY DALEKIEGO ZASIĘGU TOPOL-M RS-12M1 POCISK BALISTYCZNY MIĘDZYKONTYNENTALNY RS-26 Rubież POCISK BALISTYCZNY RS-24 JARS POCISK FENIKS - 122 mm pocisk rakietowy M-21 FHD POCISK HIPERSONICZNY AGM-183 ARRW POCISK KIEROWANY STINGER FIM-92 ZIEMIA-POWIETRZE POCISK NLPR-70 POCISK RAKIETOWY M-21OF-M 122 mm POCISK RAKIETOWY S-5 - POWIETRZE-ZIEMIA POPRAD SYSTEM RAKIETOWY SPZR PPK HELLFIRE AGM-114 PPK MOSKIT PPK SPIKE LR - wer. 1 PPK SPIKE-LR PPZR GROM PRZECIWPANCERNY POCISK KIEROWANY 9K123 CHRYZANTEMA PRZECIWPANCERNY POCISK KIEROWANY 9M133 KORNET QUAD POLARIS SPORTSMAN SPM 1000 E RADIOSTACJA HARRIS AN/PRC-150C SAMOBIEŻNA ARMATOHAUBICA AKACJA 2S3M SAMOBIEŻNA ARMATOHAUBICA HIACYNT 2S5 SAMOCHÓD AMBULANS IVECO 70W18EIII SAMOCHÓD FORD RANGER XLT SAMOCHÓD SKRZYNIOWY JELCZ TYP 442.32 SAMOCHÓD SKRZYNIOWY STAR 266 M2 SAMOLOT BOMBOWY TU-160 BLACKJACK STRATEGICZNY SAMOLOT BOMBOWY TU-95MS 16 BEAR-H K-22 BERA B-G STRATEGICZNY SAMOLOT BOMBOWY TU22M-M2-M3 BACKFIRE STRATEGICZNY SAMOLOT MYSLIWSKI MIG-25 FOXBAT SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-29 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-29 FULCRUM MIG-29 SMT MIG-29K SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-31 SAMOLOT MYŚLIWSKI MIG-35 FULCRUM-F SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-27-27S FLANKER-B SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-35 FLANKER-E SAMOLOT MYŚLIWSKI SU-57 T50 SAMOLOT PASAŻERSKI IŁ-62 DALEKIEGO ZASIĘGU SAMOLOT PASAŻERSKI JAK-40 SAMOLOT PASAŻERSKI TU-134 SAMOLOT PASAŻERSKI TU-154 SAMOLOT ROZPOZNANIA RADIOLOKACYJNEGO IŁ-20 COOT-A SAMOLOT ROZPOZNAWCZY SU-22MR FENCER-E SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-12 ŚREDNI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-124 RUSŁAN STRATEGICZNY SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-140 KRÓTKIEGO ZASIĘGU SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-22 CIĘŻKI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-26 LEKKI SAMOLOT TRANSPORTOWY AN-72 LEKKI SAMOLOT TRANSPORTOWY IŁ-76 TAKTYCZNY SAMOLOT WCZESNEGO WYKRYWANIA I NAPROWADZANIA A-50 MAINSTAY SAMOLOT WIELOZADANIOWY F-16 General Dynamics Fighting Falcon SAMOLOT WIELOZADANIOWY FA-50 SMIERCZ BM-30 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA ŚMIGŁOWIEC AH-64 APACHE ŚMIGŁOWIEC KA-29 TB- HELIX-B SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC KA-50 UDERZENIOWY ŚMIGŁOWIEC KA-52 HOKUM-B SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC MI-24 UDERZENIOWY ŚMIGŁOWIEC MI-26 TRANSPORTOWY CIĘŻKI ŚMIGŁOWIEC MI-28 HAVOC SZTURMOWY ŚMIGŁOWIEC MI-8 (17) HP TRANSPORTOWY ŚMIGŁOWIEC PZL W-3 SOKÓŁ ŚMIGŁOWIEC UH-60 BLACK HAWK SYSTEM OBRONY PRZECIWLOTNICZEJ M1097 AVENGER SYSTEM PRZECIWPANCERNY 9K115-2 METYS-M SYSTEM PRZECIWPANCERNY 9K119 REFLEKS SYSTEM RAKIETOWO-ARTYLERYJSKI K239 CHUNMU SYSTEM RAKIETOWY MGM-140 ATACMS SYSTEM ROZPOZNANIA GRANAT-1 SYSTEM ROZPOZNANIA TU-243 REJS-D SYSTEM ROZPOZNAWCZO UDERZENIOWY ORION test TOCZKA OTR-21 WYRZUTNIA RAKIETOWA TAKTYCZNA URAGAN BM-27 WYRZUTNIA RAKIETOWA WIELOPROWADNICOWA WÓZ DOWÓDCZO - SZTABOWY 9C552 WR-40 LANGUSTA WYRZUTNIA RAKIETOWA WYKRYWACZ AN-19/2 WYRZYTNIA WIELOLUFOWA WW-15 ZT-BATALION LEKKIEJ PIECHOTY ZT-BRYGADA LEKKIEJ PIECHOTY (WOT) ZT-GDR ZT-GM ZT-GRO ZT-KLOG ZT-KOMPANIA DOWODZENIA ZT-KOMPANIA LEKKIEJ PIECHOTY ZT-KOMPANIA SAPERÓW ZT-KSZKOL ZT-KWSP ZT-PLMED ZT-PLOG ZT-PLOG ZT-ZBMED ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 01 ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 02 ZZP-KOSZULKA BATALIONOWA - 03 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 01 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 02 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 03 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 04 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 05 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 06 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 07 ZZP-KOSZULKA Z PATRONEM - 08 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 01 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 02 ZZP-KUBEK BATALIONOWY - 03 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 01 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 02 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 03 ZZP-KUBEK Z PATRONEM - 04

ŚMIGŁOWIEC MI-8 (17) HP TRANSPORTOWY



Mi-8 (ros. Ми-8) (oznaczenie NATO Hip) – radziecki śmigłowiec wielozadaniowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila. Kwestia nazewnictwa śmigłowców z rodziny Mi-, której historia sięga czasów “świetności” byłego Związku Radzieckiego, jest poniekąd dziwna. Obecnie określa się je po prostu mianem Mi-8 mimo tego, że te radzieckie śmigłowce wielozadaniowe doczekały się szeregu wersji, bo Mi-9, Mi-17, Mi-18, Mi-19, Mi-171 oraz Mi-172. Te z czasem postanowiono określać po prostu mianem Mi-8 ze stosownymi dopiskami (przede wszystkim w Rosji, stąd częste pomyłki w nazewnictwie).

Dane podstawowe
Państwo: ZSRR, Rosja
Producent: Kazańska Fabryka Śmigłowców, Zakład Lotniczy w Ułan Ude
Konstruktor: Biuro konstrukcyjne Michaiła Mila
Typ: śmigłowiec
Konstrukcja: półskorupowa
Załoga: 2 lub 3 osoby (zależnie od wersji)
Historia: Data oblotu: 9 lipca 1961r.
Liczba egzemplarzy: 17000
Dane taktyczno - techniczne:
Napęd: 2 × silnik turbowałowy Klimov TW2-117
Moc: 2 × 1105 kW
Wymiary:
Średnica wirnika: 21,91 m
Długość: 25,28 m
Długość kadłuba: 18,2 m
Wysokość: 5,56 m
Masa własna: 6990 kg
Masa użyteczna: 11100 kg
Masa startowa: 12000 kg
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Prędkość ekonomiczna: 225 km/h
Pułap: 4500 m
Zasięg: 450 km
Liczba miejsc: 24
Uzbrojenie:
Projekt Mi-17 przewidział sześć punktów mocowania broni o łącznej wadze do 4000 kilogramów. Uzbrojenie może obejmować najprostsze karabiny maszynowe, zasobniki z 57-mm rakietami S-5 do niszczenia celów naziemnych, bomby wszelkiego rodzaju i przeciwpancerne pociski kierowane 9M17 Falanga. Te ostatnie mogą zwalczać cele w zasięgu od 250 do 4000 metrów i choć pierwotna wersja z systemem namierzania MCLOS nawet w rękach profesjonalisty nie mogła pochwalić się wysoką celnością (poniżej 70%), to wariant 9M17P ważący 32,5 kg zwiększył ją do około 90% w warunkach pokojowych.

Te początkowo radzieckie, a teraz rosyjskie helikoptery są jednymi z najpowszechniejszych w historii. Dostęp do tych śmigłowców ma cała masa krajów, bo ponad 50, z czego trwająca ciągle produkcja pozwoliła opracować grubo ponad 17000 egzemplarzy od 1961 roku. Sprawiło to, że obecnie te średnie dwuturbinowe śmigłowce są jednym z najczęściej produkowanych śmigłowców w skali całego świata, a od 2015 roku uznaje się je za trzecie z kolei, najczęściej używane latające sprzęty wojskowe.
Podstawą dla wszystkich śmigłowców był oryginał, którego prototyp o nazwie V8 opracowała Moskiewska Fabryka Śmigłowców im. Michaiła Mila w 1958 roku na bazie Mi-4. Pierwszy lot tego sprzętu zaliczono w 1961 roku i wtedy też rozpoczęto produkcję seryjną, aby w 1967 roku wprowadzić je na służbę. W oryginale wykorzystywał pojedynczy silnik o mocy 2700 koni mechanicznych, ale radzieccy inżynierowie szybko zreflektowali się w tej kwestii i stworzyli prototyp V-8A z szeregiem ulepszeń i przede wszystkim, dwoma silnikami TV2-117. Nej właśnie podstawie opracowano Mi-8.
W pierwszej prawdziwie wojskowej wersji przeznaczonej na służbę zmieniono jego oznaczenie na Mi-8T (zwany też Hip-C), który poza personelem, mógł latać z czterema niekierowanymi zestawami rakietowymi UV-16-57 z rakietami S-5 i jednym lub dwoma karabinami maszynowymi na bokach. Kolejne modernizacje (Mi-8TV, Mi-8TVK) skupiały się na dalszym dozbrajaniu tego śmigłowca bez porzucania jego możliwości transportu do 24 żołnierzy. Jako że mówimy o sprzęcie produkowanym od wielu dekad, projekt Mi-8 ciągle jest ulepszany, z czego po przejściu w drugą generację zmieniono konfigurację wirnika na ciągnikowo-ogonowy, ponieważ taka konfiguracja zwiększa siłę odchylającą.
Świat zna jednak Mi-8 najbardziej w formie wersji Mi-17, czyli rosyjskiego Mi-8MT (Hip wedle określenia NATO). Była to bowiem jeszcze bardziej ulepszona wersja oryginału, przeznaczona głównie na eksport, choć i tak znalazła wykorzystanie na służbie Rosji. Odróżniała się wizualnie od oryginału wyłącznie tym, że w Mi-8 zastosowano lepiej opancerzoną kabinę, podczas gdy wirnik ogonowy znalazł się po prawej, a nie po lewej stronie. Tę wersję wprowadzono na służbę w 1975 roku i ciągle utrzymuje się jej produkcję w Kazaniu i Ułan Ude, a obecnie pełni ona rolę głównie transportową, choć przyzwoite uzbrojenie pozwala jej na zbrojne akcje bezpośrednio na froncie.
Ten oparty na Mi-8 śmigłowiec został wyposażony w większe silniki Klimov TV3-117MT, wirniki i przekładnie opracowane dla Mi-14, a także ulepszony kadłub dla wytrzymywania większych obciążeń. Wersji tego śmigłowca również powstało od groma i mowa tutaj nie o kilku, a kilkudziesięciu, dlatego trudno opisać całą rodzinę tych wiropłatów. Zwłaszcza że w rzeczywistości nie wiemy, jakie dokładnie wersje USA finalnie przekaże Ukrainie.
Specyfikacja podana w magazynie Jane’s All The World’s Aircraft z lat 1992–93 wskazuje, że Mi-17 mierzy 18,4 metra długości i 5,5 metra wysokości. Przy wadze podstawowej na poziomie 7100 kg, może startować przy dodatkowym obciążeniu rzędu 5900 kilogramów, które, z racji dwóch 1950-konnych silników Klimov TV3-117MT, znacząco przyspieszają opróżnianie 3700-litrowego zbiornika paliwa.
Wydajność tego śmigłowca określa się na poziomie 250 km/h maksymalnej prędkości oraz 495 km zasięgu na jednym tankowaniu w misjach bojowych (przy obciążeniu). W środku śmigłowca mieści się 24 pasażerów, podczas gdy załoga obejmuje dwóch pilotów oraz inżyniera. Jak z kolei wygląda kwestia uzbrojenia? Wbrew pozorom, całkiem imponująco.
Projekt Mi-17 przewidział sześć punktów mocowania broni o łącznej wadze do 4000 kilogramów. Uzbrojenie może obejmować najprostsze karabiny maszynowe, zasobniki z 57-mm rakietami S-5 do niszczenia celów naziemnych, bomby wszelkiego rodzaju i przeciwpancerne pociski kierowane 9M17 Falanga. Te ostatnie mogą zwalczać cele w zasięgu od 250 do 4000 metrów i choć pierwotna wersja z systemem namierzania MCLOS nawet w rękach profesjonalisty nie mogła pochwalić się wysoką celnością (poniżej 70%), to wariant 9M17P ważący 32,5 kg zwiększył ją do około 90% w warunkach pokojowych.